ZBIÓRKA NA ELEMENTARZ ZMIANY SZKOŁY

Wesprzyj zbiórkę na wydanie Elementarza Zmiany Szkoły – naszej trzeciej publikacji z serii Szkoły poza horyzont. Będzie to narzędzie dla nauczycieli, dyrektorów szkół i rodziców, którym zależy na lepszej edukacji w polskich szkołach. W elementarzu znajdą się przykłady dobrych praktyk, które są już sprawdzone i przetestowane, ale pozostają nieznane szerokiej publiczności, jak np. warsztatownia, szkoła bez dzwonków czy praca metodą tutoringu. Publikację wydamy do końca 2024 roku. Będzie ona darmowa i szeroko dostępna dla wszystkich, którzy chcą zmieniać oblicze polskiej edukacji.

Ile razy chciałeś zmienić swoje otoczenie, ale nie wiedziałeś, gdzie zacząć? W takiej sytuacji znajduje się obecnie wielu nauczycieli, uczniów i rodziców, którzy widzą wady systemu polskiej edukacji, ale nie wiedzą, co mogą z tym zrobić.

Kreatywne przestrzenie edukacyjne, nieszablonowe sposoby oceniania i nauczania – to już się dzieje w niektórych polskich szkołach. Natomiast obecnie takie rozwiązania są zdecydowanie za mało popularne i za mało się o nich słyszy. Potrzebna jest inspiracja i praktyczne porady.

Naszym głównym celem jest danie nauczycielom narzędzia do wprowadzania w życie zmian, innowacji i dobrych praktyk, które już dzisiaj będą mogły odmieniać nasze szkoły.

DLACZEGO TO ROBIMY?

Edukacja w polskich szkołach jest przestarzała, niedostosowana do wyzwań XXI wieku i nieprzyjazna uczniowi. Nie zapewnia dzieciom ani dobrego poziomu nauki, ani bezpiecznej przestrzeni sprzyjającej zdobywaniu umiejętności. Co piąty 15-letni uczeń ma tak niskie kompetencje w czytaniu ze zrozumieniem, że jest zagrożony wykluczeniem społecznym [1]. Blisko połowa polskich uczniów odczuwa stres związany ze szkołą i nauką, a ponad jedna trzecia nie lubi chodzić do swojej szkoły. W pogoni za ocenami coraz więcej rodziców decyduje się na kosztowne korepetycje i zajęcia dodatkowe, co wzmacnia nierówności wśród dzieci.

Wielu dostrzega potrzebę zmian oraz snuje plany reformy, ale takie zabiegi są zawiłe, żmudne i czasochłonne, a problem przecież już tu jest. Nie możemy czekać.  Nie możemy pozwolić na to, by znakomici pedagodzy z pasją uczenia byli przygnieceni przez system, uciekali ze szkół i pracowali poniżej swoich kwalifikacji. Potrzebujemy działań, które nauczyciele i rodzice mogą wdrażać oddolnie tu i teraz.

Wierzymy, że szkoła powinna być miejscem, które umożliwia wszystkim uczniom rozwijanie swojego potencjału, odkrywanie pasji i przygotowanie ich do życia w społeczeństwie. Jesteśmy przekonani, że szkoła powinna bazować na edukacji relacyjnej, która w przeciwieństwie do edukacji transmisyjnej, widzi i ucznia, i nauczyciela oraz relacje pomiędzy nimi. W szkole relacyjnej jest mniej strachu, kontroli, podporządkowania, a więcej samodzielności, zaufania i partnerskich relacji. Dzięki promowaniu takiego podejścia, jako możliwego do wprowadzenia w każdej placówce edukacyjnej, możemy już dzisiaj przybliżać się do ideału naszej wymarzonej szkoły.

[1]  według badań PISA z 2022 r. (Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) 

Festiwal cudów w szkole Podstawowej nr 1 w Ostródzie (źródło: archiwum szkoły)

Warsztatownia w Szkole Podstawowej nr 27 w Gdańsku (fot. Maciej Wochowski)

WESPRZYJ NAS!

Dzięki zebranej kwocie nasi badacze i badaczki podejmą bezpośrednią współpracę z 10 szkołami, przeprowadzą w nich obserwację oraz wywiady (nie unikając trudnych pytań), usystematyzują zebraną wiedzę i przygotują instrukcję, jak wdrażać najlepsze praktyki. Elementarz potrzebuje również redaktora, korekty językowej i technicznej, składu graficznego, a potem będziemy mogli drukować. Przygotujemy również dodatkowe materiały promujące (m.in. podkasty), dzięki którym będziemy mogli skutecznie rozpowszechniać nasze dobre praktyki opisane w materiale.

Możesz osobiście przyczynić się do powstania Elementarza, wpłacając darowiznę przelewem on-line lub przelewem tradycyjnym. Zbiórkę pieniężną na Elementarz zmiany szkoły prowadzi Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.

Wybierz kwotę:
Szczegóły Darczyńcy:
Zgody:

Administratorem danych osobowych Darczyńców jest Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej z siedzibą w Krakowie. Dane osobowe będą przetwarzane w szczególności w celu umożliwienia przekazania darowizny i realizacji umowy. Szczegółowe informacje, w tym o przysługujących prawach zawarte są w Klauzula Informacyjna FGAP

Operator płatności:
Przelewy24 Logo

Przelew tradycjny

Odbiorca:
Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej
ul. ks. I. J. Skorupki 22
31-519 Kraków

Numer konta: PLN 84105014451000002292536303

Tytuł wpłaty: darowizna – Elementarz Zmiany Szkoły (prosimy także o podanie w tytule przelewu Twojego adres mailowego)

CO OSIĄGNĘLIŚMY DO TEJ PORY?

W naszych działaniach regularnie współpracujemy z 12 ekspertami i ekspertkami edukacji, którzy dbają o merytorykę i reagują na trendy w edukacji. Dotychczas zrealizowaliśmy 2 edycje projektu “Szkoły poza horyzont”. Łącznie opisaliśmy w nich przykłady 21 szkół w Polsce (11 szkół podstawowych, 10 szkół średnich), które z sukcesem realizują na co dzień założenia propagowanej przez nas edukacji relacyjnej. W każdej z publikacji nauczyciele, dyrektorzy szkół, a także uczniowie i rodzice dzielą się swoimi doświadczeniami z wprowadzania zmian w szkole (nieraz bardzo trudnych i z dużym oporem środowiska), które przyniosły pozytywny efekt. Te przykłady pokazują, że innowacyjna edukacja z ciekawymi metodami nauczania w polskiej szkole jest możliwa i nie koliduje z podstawą programową. Nie możemy dopuścić, by inspirujące pomysły nauczycielek i nauczycieli zostały zmarnowane.

Monika Woźniak

Monika Woźniak

Koordynatorka think tanku OEES HUB

Co mówią o projekcie dotychczasowo
zaangaŻowani? Sprawdź!

Kiedy podjęłam się realizacji projektu „Żmichowska śpiewa”, nie wiedziałam jeszcze, jak wielki będzie jego wpływ na społeczność szkoły i jak niezwykłe będą jego owoce. Tymczasem dziś można śmiało powiedzieć, że jest to jedyne przedsięwzięcie w takim zakresie wspierające wokalnie i muzycznie uzdolnionych młodych ludzi w szkole państwowej (nie muzycznej) w Polsce. Są uczniowie, którzy deklarują, że rozpoczynają naukę w naszej szkole, aby wziąć udział w tym projekcie, co jest dla mnie ogromnym wyróżnieniem. Aż 17 uczestników projektu podjęło po ukończeniu szkoły studia muzyczne

Ewa Drobek

Nauczycielka z XV Liceum im. Narcyzy Żmichowskiej w Warszawie

Pełniąc funkcję wychowawcy gimnazjalistów, często pytałem „Co dzisiaj mieliście na technice?”. Uczniowie odpowiadali zgodnie „Coś o budowie silnika dwusuwowego, nuda”. Stało się wówczas dla mnie oczywiste, że w tym konkretnym przypadku „powrót do przeszłości” i sięgnięcie po to, co w starej polskiej szkole było dobre, jest moim wyzwaniem – stworzenie specjalnej pracowni, w której będą mogły odbywać się prawdziwe lekcje zajęć technicznych. Uczniowie zaczęli robić coś zupełnie samodzielnie, np. karmnik dla ptaków. Widzieli wytwór swojej pracy i nauki, która stała się zabawą. To w tym miejscu uczniowie zaczęli w sposób szczególny rozwijać swoje kompetencje techniczne i rozwijać kreatywność. Dla wielu z nich lekcje techniki stały się ich ulubionymi, a warsztatownia najfajniejszym miejscem w szkole.  

Adam Perzyński

Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 27 w Gdańsku

Specyficzną cechą nauczycieli i dyrektorów biorących udział w projekcie była wiara w to, że to co robią ma sens i że to jest niezwykle ważne. Nam czasem w szkole brakuje wiary w to, że nasza praca kształtuje późniejsze losy poszczególnych osób. Może się okazać, że uczniowie pod naszym wpływem pójdą zupełnie inną drogą. To właśnie ta wiara u tych nauczycieli powodowała, że pomijali te kwestie, które zwykle pojawiają się w dyskursie publicznym na temat szkoły. Nie dyskutowali na temat reform, zmian w podstawie programowej zakładali równocześnie, że i tak będą robić swoje

dr hab. prof. UEK Magdalena Jelonek

Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, redaktorka dwóch publikacji “Szkoły poza horyzont”

Wesprzyj nas i zmieniaj z nami oblicze polskiej edukacji!Wspieram

Poznaj naszych ekspertów

Oktawia Gorzeńska

Oktawia Gorzeńska

Akademia Przywództwa Edukacyjnego

Prof. dr hab. Jerzy Hausner

Prof. dr hab. Jerzy Hausner

Przewodniczący Rady Programowej Open Eyes Economy Summit, Fundacja GAP

dr hab. Magdalena Jelonek

dr hab. Magdalena Jelonek

Prof. UEK, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

dr Jędrzej Witkowski

dr Jędrzej Witkowski

Prezes Zarządu, Centrum Edukacji Obywatelskiej

KIM JESTEŚMY?

Fundacja GAP to działająca od 2005 roku krakowska organizacja pozarządowa, której misją jest rozwijanie ekonomii wartości oraz upowszechnianie rozwiązań na niej bazujących w działaniach i debacie publicznej.

Działalność tą realizujemy w pięciu głównych obszarach: prowadzenie think tanku OEES Hub i działalność ekspercko-wydawnicza, organizacja wydarzeń międzynarodowych upowszechniających zrównoważony rozwój, rozwijanie ekonomii społecznej, aktywizację rożnych grup społecznych oraz działania aktywizująco-integracyjne na rzecz studentów i młodzieży.

Społeczny think tank OEES HUB działa od 2020 r. Tworzymy grupę pasjonatów, naukowców, działaczy społecznych, przedsiębiorców i przedstawicieli trzeciego sektora, którzy wspólnie budują ruch Open Eyes Economy.

Naszą misją jest rozwijanie ekonomii wartości, zgodnie z którą rozwój społeczno-gospodarczy powinien opierać się na szerokim zbiorze wartości, od tych finansowych, gospodarczych, przez społeczne, środowiskowe, po kulturalne, edukacyjne czy estetyczne.

W naszych działaniach skupiamy się m.in. na tematach takich jak: miasto regeneracyjne, społeczeństwo wysokich kompetencji, gospodarowanie wodą jako wyzwanie rozwojowe, ekonomiczna wiarygodność państwa.

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszych działaniach? Zapraszamy na https://hub.oees.pl/

Kulminacją całorocznej pracy intelektualnej i organizacyjnej think tanku OEES HUB jest Międzynarodowy Szczyt Ekonomii Wartości Open Eyes Economy Summit (OEES), którego tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 19-20 listopada 202 4 r. w Krakowie i online. Już teraz serdecznie zapraszamy Cię na to święto ludzi z otwartymi oczami… i umysłami!

OEES jest nieocenionym miejscem spotkań różnorodnego środowiska, źródłem inspiracji i inkubatorem przedsiębiorczości przedstawiającym gotowe, sprawdzone rozwiązania. Obrazujemy realne korzyści dla ludzi oraz środowiska, które niesie ze sobą stawianie na zrównoważony rozwój, pochylanie się nad potrzebami społecznymi, wcielanie zmian oraz wprowadzanie innowacji.

W tym roku porozmawiamy m.in. o zrównoważonych inwestycjach, cyfrowej transformacji miast, rewolucji technologicznej w przemyśle, edukacji i kompetencjach przyszłości oraz etyce i wartościach w życiu publicznym. Zastanowimy się także jak dokończyć zieloną transformację i uporać się z problemami krajobrazowymi miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz na stronie internetowej: https://kongres.oees.pl/

Zapraszamy także do kontaktu pod adresem: biuro@oees.pl

Skip to content