OEES EduLab to platforma wymiany wiedzy, komunikacji i współdziałania osób zainteresowanych tematyką edukacji stworzona w ramach think tanku OEES HUB. Celem platformy jest powiązanie działań badawczych, analitycznych i wdrożeniowych oraz wspomaganie procesów transformacyjnych w sferze edukacji i kształcenia kompetencji. Chcemy być obserwatorami zmian w edukacji, identyfikować i upubliczniać przykłady dobrych praktyk oraz podejmować współpracę ekspercką w tym zakresie.

Osoby i instytucje chętne współtworzenia i współpracy z platformą zapraszamy do bezpośredniego
kontaktu (mail: edu.lab@oees.pl)

Aktualności

Koordynatorzy

prof. IFiS dr hab. Michał Federowicz

prof. IFiS dr hab. Michał Federowicz

Inicjator cyklicznego seminarium „Edukacja i społeczeństwo”

Oktawia Gorzeńska

Oktawia Gorzeńska

Akademia Przywództwa Edukacyjnego

Prof. dr hab. Jerzy Hausner

Prof. dr hab. Jerzy Hausner

Przewodniczący Rady Programowej Open Eyes Economy Summit, Fundacja GAP

dr hab. Magdalena Jelonek

dr hab. Magdalena Jelonek

Prof. UEK, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

dr Jędrzej Witkowski

dr Jędrzej Witkowski

Prezes Zarządu, Centrum Edukacji Obywatelskiej

Publikacje

Inicjatywy

Seminarium „Co się dzieje z uniwersytetem?”

Seminarium działa w formie comiesięcznych, otwartych spotkań dyskusyjnych online, podczas których omawiane są różne aspekty funkcjonowania uczelni wyższych. Ich celem jest dyskusja nad podstawami (koncepcją/ideą i organizacją) funkcjonowania współczesnego i przyszłego uniwersytetu. Zespół koordynacyjny: Andrzej Blikle, Anna Giza, Jerzy Hausner, Magdalena Jelonek, Łukasz Stankiewicz

Tematy najbliższych spotkań w roku akademickim 2023/24:

  • 19 października 2023, Nauka polska. Szanse bariery i wyzwania. Podstawą dla seminarium będzie monografia pod redakcją M. Nowaka oraz R. Rakoczego „Nauka polska. Szanse, bariery i wyzwania” (Wydawnictwo Naukowe Scholar 2023). Do udziału w seminarium zapraszamy wszystkie osoby zainteresowane dyskusją o rozwoju nauki.
  • 16 listopada 2023: Poza horyzont – o modelu edukacyjnym 42 Warsaw, Oktawia Gorzeńska
  • 7 grudnia 2023, Mapa drogowa dla edukacji, czyli jak naprawić polską szkołę?, Alicja Pacewicz
  • 11 stycznia 2024, Nadzieja i uniwersytet: Uniwersytet jako szczególny typ organizacji, Prof. Monika Kostera
  • 29 lutego 2024, Alternatywne sposoby ewaluacji osiągnięć naukowych, Zen Faulkes (seminarium w jęz. angielskim)
  • 7 marca 2024, Sytuacja uczelni wyższych w Izraelu, Yuli Tamir, President Beit Berl College (seminarium w jęz. angielskim)
  • 25 kwietnia 2024, Spotkanie środowiska naukowego z Wiceministrem Maciejem Gdulą

Link do publikacji: https://cozuniwersytetem.oees.pl/

Wszystkie spotkania odbywają o godz. 17.00 i w trybie zdalnym. Link do zapisów na najbliższe seminarium: https://oees.pl/uniwersytet/

„Szkoły poza horyzont”

Inicjatywa „Szkoły poza horyzont” powstała z myślą o zidentyfikowaniu polskich szkół, które w praktyce realizują postulaty transformacji z edukacji transmisyjnej do edukacji relacyjnej opisane w raporcie „Poza horyzont. Kurs na edukację”. Jej celem jest przyjrzenie się ich działaniom i upowszechnienie najciekawszych rozwiązań, które są w nich stosowane.

W 2021 roku w toku wspólnej pracy szkół oraz badaczy powstała publikacja pt. „Szkoły poza horyzont” ukazująca poszczególne historie szkół oraz wnioski z ich analizy. Premiera publikacji miała miejsce w dniu 12 października 2021r. podczas konferencji „Przyszłość edukacji”. Zachęcamy do lektury! W dn. 7 grudnia 2022 roku została opublikowana druga część publikacji, ukazująca opisy szkół średnich realizujących w praktyce założenia edukacji relacyjnej. Obie publikacje do pobrania poniżej.

Koordynatorzy – Oktawia Gorzeńska, dr Jędrzej Witkowski

Akademia przywództwa edukacyjnego

„Akademia Przywództwa Edukacyjnego” swoimi działaniami obejmuje prawie dwustu dyrektorów szkól, wicedyrektorów szkół, liderów zmiany, przedstawicieli samorządów lokalnych, którzy cyklicznie spotykają się, by pogłębiać wiedzę z zakresu przywództwa, zarządzania zmianą, budowania społeczności uczącej się, a także dzielić się doświadczeniami i dobrymi praktykami. Tematy spotkań są wypracowywane są wspólnie z uczestnikami wydarzenia, wynikają one z bieżących potrzeb i
wyzwań. Spotkania odbywają się raz w miesiącu on-line.

Osoby zarejestrowane do udziału w inicjatywie na bieżąco otrzymują informacje o spotkaniu, jak i wydarzeniach dodatkowych, na przykład webinarach z praktykami edukacyjnej zmiany:

Koordynator – Oktawia Gorzeńska

 

Seminarium „edukacja i społeczeństwo”

Spotkania są przestrzenią debaty teoretyków i praktyków, identyfikujących i nazywających wyzwania stojące przed edukacją i szukających nowych rozwiązań, są na nich omawiane empiryczne i teoretyczne prace traktujące o współczesnych problemach edukacyjnych.

W celu otrzymania linka do najbliższego spotkania prosimy o email na adres: publicrelations@ifispan.edu.pl.

Seminarium jest organizowane przez Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej. Akademii Nauk

Koordynatorzy – prof. IFiS dr hab. Michał Federowicz, prof. IFiS dr hab. Artur Pokropek, dr Michał
Sitek

Projekt Zmiana- podcasty edukacyjne – o edukacji inaczej

Projekt ZMiana – to inicjatywa, której celem jest przygotowanie podcastów edukacyjnych poświęconych tematom zaczerpniętym z życia, pomocnych w codziennej pracy z uczennicami i uczniami, przybliżających rzeczywistość pozaszkolną z jej zjawiskami, wyzwaniami i możliwościami. Podcasty podpowiadają, jak zmieniać drobne rzeczy w pracy nauczyciela i edukatora, by tworzyć środowisko uczenia się bliższe młodym ludziom, odpowiadające ich potrzebom, wzmacniające ich rozwój. Nagrania wskazują także tematy, które warto „zabrać” ze sobą do klasy, by budować dialog z młodymi ludźmi. Tworzone przez praktyków i entuzjastów edukacji mogą wesprzeć w procesie zmiany sposobów pracy.

Koordynatorzy – Oktawia Gorzeńska, Artur Krawczyk

Podcasty można wysłuchać na Spotify:

Można je również obejrzeć na YouTube:

Seminarium: Czy musimy się na to godzić?

W dniu 22 lutego 2022 r zorganizowaliśmy debatę nt. przemysłu IT pt. „Czy musimy się na to godzić?”. Punktem wyjścia było założenie, że kupując jakąkolwiek tzw. aplikację informatyczną, czy to na telefon, laptop, czy dla sieci serwerów na lotnisku, musimy przed dokonaniem zakupu zrzec się wszelkich praw do ewentualnych roszczeń jakie moglibyśmy mieć wobec producenta aplikacji z racji szkód wyrządzonych przez tę aplikację z powodu zawartych w niej błędów. Czy możemy wyobrazić sobie taką sytuację przy kupnie samochodu lub choćby lodówki, nie mówiąc już o mostach czy samolotach? A skoro nie możemy, to dlaczego akceptujemy ten stan rzeczy w stosunku do produktów przemysłu IT? Oczywista odpowiedź brzmi: bo żaden z producentów oprogramowania nie oferuje nam takiej gwarancji jak producenci w pozostałych gałęziach przemysłu. Zadajmy jednak drugie pytanie: czy nie oferują, bo rynek na to pozwala (bo przecież pozwala!), czy też istnieją również inne powody? O tym, dlaczego tak jest, i jakie są szanse, aby to zmienić, rozmawialiśmy na spotkaniu.

Koordynator – prof. dr hab. Andrzej Blikle

Transformacja cyfrowa edukacji i badań

Inicjatywa zakłada inwentaryzację osiągnięć, które powstały do 2020 r. w toku transformacji cyfrowej w edukacji i zasługują na popularyzację oraz wsparcie środowiska szkolnego i akademickiego w ubieganiu się o współudział w realizacji projektów Unii Europejskiej, które zostaną uruchomione w związku z realizacją strategii cyfryzacji Europy „A European strategy for data”, a następnie monitorowanie tych projektów i popularyzowanie uzyskiwanych efektów.

W ramach działania zrealizowaliśmy cykl spotkań pt. „Łańcuch bloków i jego zastosowania”. Cykl obejmował cztery spotkania w formie wykładów oraz dyskusji, które poprowadził prof. dr hab. inż. Wojciech Cellary, do 2021 r. zatrudniony na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, a obecnie w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu.

Wykład 1: Bitcoin i łańcuch bloków (23 listopada 2021)
Wykład 2: Ethereum i inteligentne kontrakty (21 grudnia 2021)
Wykład 3: Prywatne łańcuchy bloków (18 stycznia 2022)
Dyskusja 4: Dyskusja o zastosowaniach łańcucha bloków (1 marca 2022)

Wszystkie spotkania zostały nagrane. Jeśli chcą Państwo zapoznać z treścią wykładów i dyskusji seminaryjnej, prosimy o zgłoszenie się drogą mailową do prof. W. Cellarego na adres
wojciech.cellary@gmail.com, aby otrzymać indywidualny link do tych nagrań.

Koordynator – Prof. dr hab. Wojciech Paprocki

Turkusowa samoorganizacja jako nowy paradygmat organizowania pracy zespołowej

W dniu 8 marca 2022 zrealizowaliśmy seminarium pt. „Turkusowa samoorganizacja jako nowy paradygmat organizowania pracy zespołowej”, które prowadził prof. dr hab. Andrzej Blikle.

Przedmiotem wykładu było przedstawienie słuchaczom nowych idei związanych z organizowaniem pracy zespołowej. Na gruncie filozoficznym są one znane od czterech tysięcy lat i można je streścić słowami: “ludzie wolni i szczęśliwi pracują lepiej” lub też, że „uskrzydleni góry przeniosą”. Jednak stosunkowo od niedawna (kilkadziesiąt lat) nabierają praktycznego wymiaru w tym sensie, że pojawia się coraz więcej organizacji, a w tym i firm, które potrafią je wdrożyć i dzięki temu osiągnąć spektakularne sukcesy.

Prezentacja dostępna – tutaj 

Webinary na temat kreowania sytuacji edukacyjnej

Nieustanie zachodzące zmiany w obszarze potrzeb uczących się stawiają coraz to nowe wymagania eEdukatorom. Dziś to już nie „tylko” trener ale często coach, mentor, facylitator, tutor. Ewoluują metody uczenia, narzędzia trenerskie, rozkwitają formy zdalne podnoszenia kompetencji. Zapowiadane spotkanie podejmie temat jak dzisiaj definiuje się proces uczenia, role edukatorów i najważniejsze – jakie kompetencje osób zajmujących się wspieraniem innych w uczeniu są pożądane i potrzebne. Wprowadzeniem do spotkania będzie prezentacja przyjętej w ubiegłym roku kwalifikacji wzorcowej „Kreowanie sytuacji edukacyjnej”.

W ramach działania w dniu 21 kwietnia 2022 zrealizowaliśmy Webinar pt. „Kreowanie sytuacji edukacyjnej – czy czeka nas nowy paradygmat w edukacji?” Na drugą część webinaru zapraszamy w dniu 26 maja.

Zachęcamy do zapoznania się z nagraniem z webinaru oraz do przeczytania podsumowania

Inicjatywa jest realizowana przez Sektorową Radę ds. Kompetencji Sektora Usług Rozwojowych

Koordynatorzy: dr hab. Barbara Worek, Prof. UJ, Piotr Piasecki – Przewodniczący Sektorowej Rady ds. Kompetencji Sektora Usług Rozwojowych

Projekty skierowane do młodzieży

W ramach ruchu Open Eyes Economy realizujemy działania edukacyjne skierowane do młodzieży, które mają na celu przybliżanie im ekonomii wartości i kształtowanie postaw w kierunku zrównoważonego rozwoju.

W 2023 roku zrealizowaliśmy inicjatywę OEES Young (projekt dla osób młodych (15-25 lat) z Krakowa, który pozwolił na przybliżenie im tematyki ekonomii wartości, jak również wspierał w angażowaniu się w życie społeczne i obywatelskie. W ramach projektu powołaliśmy grupy tematyczne, które mogły w praktyce wypracować konkretne działania w myśl filozofii Open Eyes Economy (grupa ds. Rady Młodych Ambasadorów OEES, ds. opracowania projektów do budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa, ds. materiałów w ramach młodzieżowej sekcji Dobrze Wiedzieć, ds. EkoUniwersytetu OEE) (więcej o projekcie: https://young.oees.pl/)

W okresie od października 2023 do maja 2024 realizujemy również trzy kursy dla młodzieży w ramach Akademii Zrównoważonego Rozwoju. Projekt ma na celu aktywnie włączać młode pokolenie w działania związane z projektowaniem świata opartego na wartościach pozaekonomicznych i kształtować młodych liderów odpowiedzialnej zmiany. W obliczu kryzysu klimatycznego chcemy wzmacniać edukację i uświadamianie młodych osób w kierunku podejmowania odpowiedzialnych i świadomych wyborów, co w rezultacie sprawi, że młodzi liderzy będą lepiej przygotowani się do świadomego i aktywnego uczestnictwa w życiu społeczno- gospodarczym oraz społeczeństwie demokratycznym.

Więcej o projekcie https://young.oees.pl/uniwersytetoees/

Podcasty

„Tysiąclatka” inaczej | Szkoły poza horyzont [odc. 9]

„Tysiąclatka” inaczej | Szkoły poza horyzont [odc. 9]

Gdy wyobrażamy sobie przestrzeń szkolną, większości z nas staje przed oczyma „tysiąclatka” z salami utrzymanymi w raczej jasnych, pastelowych barwach z klasycznymi, najzwyklejszymi ławkami. Niemniej czy szkoła musi tak wyglądać?

Partnerzy

Kontakt

Osoby i instytucje chętne do współtworzenia i współpracy z platformą zapraszamy do bezpośredniego
kontaktu (mail: edu.lab@oees.pl)

Skip to content